Uncategorised

Automobiloví dělníci požadují čtyřdenní pracovní týden

Automobiloví dělníci, zastoupení odborovou organizací United Auto Workers (UAW), která zastupuje pracovníky tří největších automobilových výrobců v Detroitu, hrozí stávkou kvůli zastaveným jednáním o smlouvách. Jednou ze změn, kterou odbory chtějí prosadit, je čtyřdenní pracovní týden, kdy se pracuje 32 hodin za 40 hodinovou mzdu1.

Historie a kontext

Požadavek na zkrácení pracovního týdne není pro automobilové dělníky novým konceptem. Kongres změnil federální pracovní zákony v roce 1940, čímž omezil pracovní týden na 40 hodin, ale téměř 15 let předtím se společnost Ford Motors stala jednou z prvních firem, která zavedla 40hodinový týden1.

Vliv pandemie na pracovní dobu

Změna směrem ke zkrácenému týdnu může být výsledkem pandemie, kdy si pracovníci v některých odvětvích našli lepší rovnováhu mezi prací a osobním životem při práci z domova. Průzkum Mezinárodní nadace zaměstnanosti zjistil, že 75 % firem a jednotlivých zaměstnavatelů má zaměstnance, kteří pracují na dálku v určité dny týdne. Ačkoli 80 % z nich neuvažuje o čtyřdenním pracovním týdnu, 14 % o něm uvažuje, přičemž 1 % již zavedlo pilotní programy a další plánují zavedení1.

Aktuální situace a možný dopad stávky

Čtyřleté smlouvy podepsané v roce 2019 vyprší ve čtvrtek ve 23:59 místního času4. Vypršení současných dohod by mohlo vést k stávce, která by měla významný dopad na automobilový průmysl. Odbory požadují 40% zvýšení mezd pro zaměstnance během čtyř let, spolu s čtyřdenním pracovním týdnem za pětidenní mzdu a dalšími požadavky3.